Algemeen

1. Wat betekent het Generiek kompas 'Samen werken aan kwaliteit van bestaan' voor mij?

Het Generiek kompas is sinds 1 juli 2024 opgenomen in het Register. Het vervangt het Kwaliteitskader Verpleeghuiszorg, het Addendum Langdurige Zorg Thuis met een Wlz-indicatie en het Kwaliteitskader Wijkverpleging. Het Generiek kompas gaat over kwaliteit van bestaan van mensen met een zorgvraag, ongeacht de locatie waar de zorg wordt geleverd. Aan het Generiek kompas zijn twee indicatoren verbonden; de ervaringsmeting en een URL naar het kwaliteitsbeeld. De zorgaanbieder laat met deze indicatoren zien hoe ze omgang met kwaliteit van zorg.

2. Wanneer moet ik kwaliteitsgegevens aanleveren? 

Levert u zorg zoals beschreven in het Generiek kompas? Dan moet u de kwaliteit van de geleverde zorg zichtbaar maken. 

In het Generiek kompas staat:

Dit Kompas is bedoeld voor mensen die in hun dagelijks leven informele en waar nodig professionele ondersteuning, zorg en behandeling nodig hebben ongeacht de plaats en zorgzwaarte. Die zorg kan zowel thuis als (tijdelijk) op een zorglocatie geboden worden, ongeacht de financieringsvorm. Zorg kan zowel in groepsverband als individueel worden gegeven, door mantelzorgers, naasten en het sociale netwerk en door professionals, al dan niet met behulp van technologische hulpmiddelen. Onder de reikwijdte van dit Kompas vallen ook diverse specifieke doelgroepen, zoals ouderen, mensen met niet aangeboren hersenletsel, mensen met een chronische ziekte van alle leeftijden, mensen met dementie, ernstig zieke kinderen en hun ouders. Dit Kompas bevat generieke informatie, meer specifieke informatie over de zorgverlening per doelgroep is in veel gevallen uitgewerkt in andere kaders, zoals richtlijnen en standaarden. Deze richtlijnen en standaarden vormen daarmee voor die specifieke groepen een verdieping op het Kompas. Het Generiek kompas integreert het Kwaliteitskader Verpleeghuiszorg, het addendum over de Wlz-zorg thuis en het Kwaliteitskader Wijkverpleging in een nieuw Kompas (Bladzijde 9).

In de handboeken staan meer details over doelgroep zorgaanbieders die moeten aanleveren en exclusiecriteria. 

3. Zijn er instrumenten die mij kunnen helpen bij het toepassen van het Generiek kompas?

De Kompasraad heeft meerdere instrumenten ontwikkeld om zorgaanbieders, maar ook cliënten en cliëntenraden, te helpen bij het toepassen van het Generiek kompas. Deze vijf documenten staan onder het kopje ‘ondersteunende documenten’ onderaan de pagina.  

Het document ‘Generiek kompas voor professionals’

Dit document is een vertaling van het Generiek kompas, speciaal voor de professional. U leest hierin waar het kompas voor staat, krijgt handige tips en vindt links naar hulpmiddelen die u helpen om mee te bewegen met een zorglandschap dat volop in ontwikkeling is. Daarbij werk u nauw samen met de zorgvrager, zijn omgeving en andere professionals.

Video voor cliënten over het Generiek kompas

Deze video is ontwikkeld om cliënten op een toegankelijke manier te informeren over het Generiek kompas en wat dit betekent voor hen. Ga naar Anbo-pcob.nl om de video te bekijken

Het document ‘Waaier open gesprek’ 

Dit is een document met geschikte methodieken bedoeld om professionals, organisaties en andere betrokkenen te informeren en te inspireren. Deze methodieken zijn gebundeld in de ‘Waaier voor het voeren van het open gesprek’. Dit document hoort bij bouwsteen 1 ‘Kennen van wensen en behoeften’. Het Generiek kompas richt zich op de kwaliteit van bestaan in een samenleving die steeds verandert. Een open gesprek over de wensen en behoeften van een persoon met een zorgvraag is op grond van het Generiek kompas een belangrijke voorwaarde voor het goed vastleggen van afspraken over ondersteuning en zorg.

Het document ‘Doe boekje voor het gesprek over goede zorg’ 

Dit boekje is gemaakt om mensen met een zorgvraag op weg te helpen zodat zij zich kunnen voorbereiden op een gesprek met een zorgprofessional. Met dit Doe-boekje ga jij het gesprek aan over goede zorg. 

Webinar Cliëntenraden en het Kwaliteitskompas

Dit webinar op YouTube.com gaat in op de rol van de cliëntenraden bij het Generiek kompas. 

4. Waarom lever ik kwaliteitsgegevens aan? 

Door het aanleveren van kwaliteitsgegevens draagt u in belangrijke mate bij aan het verkrijgen van inzicht in de kwaliteit van de zorg. U bent als zorgaanbieder verplicht om gegevens over de kwaliteit van geleverde zorg tijdig aan te leveren bij Zorginstituut Nederland, op basis van de Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg (Wkkgz, artikel 11i, tweede lid).

5. Wie gebruikt mijn gegevens en waarvoor?

Iedereen mag die gegevens gebruiken. Zoals patiëntenorganisaties, zorgaanbieders, zorgverzekeraars, overheid en onderzoekers. Bijvoorbeeld voor informatie op websites, zorginkoop of toezicht. U kunt de gegevens ook zelf gebruiken om te leren van andere zorgaanbieders. 

6. Waar publiceren wij uw gegevens?

Het Zorginstituut publiceert de openbare databestanden op de pagina Open data Verpleeghuiszorg. Het is onze wettelijke taak om de kwaliteitsgegevens te publiceren.

Aanlevering

7. Welke indicatoren moet ik aanleveren?

U levert de indicatoren ervaringsmeting en de URL naar het Kwaliteitsbeeld aan. Voor de ervaringsmeting wordt één totaalscore op organisatieniveau aangeleverd. Organisaties nemen in het kwaliteitsbeeld de resultaten op per locatie en/of wijkteam. In het kwaliteitsbeeld geeft u een beeld van de kwaliteit vanuit uw organisatie.  Deze indicatoren zijn opgenomen in het handboek 'Ervaringsmeting Generiek kompas’ en de 'Handreiking Inzicht in kwaliteit (Kwaliteitsbeeld Generiek kompas)'.

a. De Ervaringsmeting 

Per 1 januari 2025 is dit nieuwe meetinstrument ingegaan. Met de ervaringsmeting meet u de ervaringen in uw organisatie. Organisaties zijn verplicht om een ervaringsonderzoek uit te voeren bij de cliënten met een zorgvraag waaraan zij zorg en ondersteuning bieden. Alle informatie die u nodig heeft om de ervaringsmeting uit te voeren staat in het handboek 'Ervaringsmeting Generiek kompas’.

b. Het kwaliteitsbeeld

Elk jaar moet u als zorgaanbieder ook een kwaliteitsbeeld opstellen en dit als weblink aanleveren bij het Zorginstituut. U geeft hiermee een beeld van de kwaliteit van uw organisatie. Het kwaliteitsbeeld bevat alle bouwstenen van het Generiek kompas. Alle informatie die u nodig hebt om dit op te stellen staat in de 'Handreiking Inzicht in kwaliteit (Kwaliteitsbeeld Generiek kompas)'. 
De Kompasraad stelt elk jaar vast welke gegevens u moet meten. Hierin zitten de tripartiet sectorpartijen ActiZ, SPOT, BVKZ, Zorgverzekeraars Nederland (ZN), Zorgthuisnl, MantelzorgNl, LOC, ANBO-PCOB, NCZ, BPSW, Sociaal Werk Nederland, Verenso, V&VN en PsyNIP.

8. Hoe lever ik aan en wanneer?

U ontvangt jaarlijks rond november een aankondigingsbrief van het Zorginstituut met praktische informatie over de aanlevering. Uw kwaliteitsgegevens vult u in via het portaal van gegevensmakelaar Desan. Het aanleveren kan vanaf 15 december 2025 tot en met 31 maart 2026.  Het Generiek kompas - Stappenplan aanlevering kwaliteitsgegevens verslagjaar 2025 laat zien welke stappen nodig zijn voor een volledige aanlevering.

Wijzigingen

9. Waar kan ik mijn contactgegevens wijzigen?

Stuur ons een e-mail met uw gewijzigde contactgegevens (e-mailadres, postadres, naam, KvK-nummer). 

10. Ik lever geen zorg meer (op een locatie). Hoe kan ik dit doorgeven?

Stuur ons een e-mail en vermeld de reden waarom u geen zorg meer levert.

11. Kan ik de aangeleverde gegevens nog wijzigen?

Nee, als uw de kwaliteitsgegevens (via het portaal) hebt aangeleverd, kunt u deze niet meer wijzigen. Zijn er speciale omstandigheden waardoor u onjuiste of onvolledige gegevens hebt aangeleverd? Stuur ons dan een e-mail.

Problemen

12. Het lukt mij niet om op tijd aan te leveren. Kan ik uitstel krijgen?

Nee, u kunt geen uitstel krijgen. De sluitingsdatum van het portaal is hetzelfde voor alle zorgaanbieders in uw sector. Dit is vastgelegd in afspraken met de brancheorganisaties.

Contact

Zorginstituut Nederland

E-mailadres: kwaliteitsgegevens@zinl.nl
Telefoonnummer: 020 - 797 89 65
Werkdagen: maandag t/m vrijdag 09.00 - 17.00 uur

Brancheorganisaties