Status
Opgenomen in het Register
Opgenomen in het Register
Indicatorset-ID
ISID000023
Herzieningsdatum

Omschrijving

Dit meetinstrument heeft als doel om de kwaliteit van medisch-specialistische zorg rondom constitutioneel eczeem transparant te maken. In de indicatorgids staat welke gegevens er in welk verslagjaar moeten worden aangeleverd. De verzamelde data over deze indicatoren is openbaar. U kunt de data bekijken en downloaden via 'Openbare data'.

Indicatoren 2020

Partijen hebben besloten om de klantpreferente indicatoren vanaf 2020 niet meer aan te leveren bij het Zorginstituut, maar bij Patiëntenfederatie Nederland voor publicatie op de website ZorgkaartNederland. Daarmee worden voor verslagjaar 2020 de hele indicatorsets hoofdpijn, coeliakie, IBD en dementie niet meer bij het Zorginstituut aangeleverd. Voor veel andere sets zullen minder indicatoren aangeleverd worden.

Documenten

Verslagjaar 2020

Indicatorgids Constitutioneel eczeem verslagjaar 2020

PDF-document 429,14 KB

Indicatorgids 11-10-2019

Toetstabel Constitutioneel eczeem + getoetste indicatorgids verslagjaar 2020

PDF-document 393,69 KB

Rapport 11-10-2019

Verslagjaar 2019

Indicatorgids Constitutioneel eczeem verslagjaar 2019

Word-document 89,71 KB

Indicatorgids 30-11-2018

Toetstabel Constitutioneel eczeem + getoetste indicatorgids verslagjaar 2019

PDF-document 165,43 KB

Rapport 28-11-2018

Verslagjaar 2018

Indicatorgids Constitutioneel eczeem verslagjaar 2018

PDF-document 157,11 KB

Indicatorgids 26-10-2017

Toetstabel indicatorset Constitutioneel eczeem verslagjaar 2018

PDF-document 7,12 KB

Rapport 17-10-2017

Verslagjaar 2017

Processchema aanlevering 2017

PDF-document 596,82 KB

Procesbeschrijving 06-12-2016

Indicatorgids Constitutioneel eczeem verslagjaar 2017

Word-document 67,54 KB

Indicatorgids 28-10-2016

Verslagjaar 2016

Indicatorgids Constitutioneel eczeem verslagjaar 2016

Word-document 67,53 KB

Indicatorgids 01-06-2016

Processchema verslagjaar 2016

PDF-document 596,82 KB

Procesbeschrijving 01-12-2015

Verslagjaar 2015

Indicatorgids Constitutioneel eczeem verslagjaar 2015

Word-document 67,87 KB

Indicatorgids 05-11-2015

Verslagjaar 2014

Aanbiedingsformulier Constitutioneel eczeem verslagjaar 2014

PDF-document 258,12 KB

Aanbiedingsformulier 01-11-2014

Indicatorgids Constitutioneel eczeem verslagjaar 2014

Word-document 98,58 KB

Indicatorgids 01-11-2014

Indicatoren

  • 1a Kunnen patiënten met constitutioneel eczeem bij verergering van klachten binnen twee werkdagen rechtstreeks toegang krijgen tot de behandelaar, zoals de dermatoloog, kinderarts, allergoloog en/of verpleegkundig specialist/dermatologisch verpleegkundige (tenminste per telefoon, per e-mail of een live-consult indien dat noodzakelijk is)? INID014022

    Subindicatoren
  • 1b Zijn er in uw organisatie schriftelijke werkafspraken gemaakt die regelen dat patiënten met constitutioneel eczeem bij verergering van klachten binnen twee werkdagen rechtstreeks toegang krijgen tot de behandelaar, zoals de dermatoloog, kinderarts, allergoloog en/of verpleegkundig specialist/dermatologisch verpleegkundige (tenminste per telefoon, per e-mail of een live-consult indien dat noodzakelijk is)? INID014026

    Subindicatoren
  • 2 Hoeveel patiënten met constitutioneel eczeem worden behandeld in uw centrum met immunosuppressiva? (gemiddeld per vakgroep dermatologie/kindergeneeskunde/allergologie per fte per jaar) INID014030

    Subindicatoren
  • 3a Is er een gespecialiseerd verpleegkundige of een verpleegkundig specialist betrokken in het behandeltraject van een patiënt met constitutioneel eczeem? INID000363

  • 3b Biedt het ziekenhuis zelfstandige spreekuren/consulten aan door de gespecialiseerd verpleegkundige of verpleegkundig specialist? INID000364

  • 4 Welke van onderstaande allergietesten worden er op uw ziekenhuislocatie bij patiënten met constitutioneel eczeem uitgevoerd? INID011603

    Subindicatoren
  • 5a Worden onderstaande behandelmethoden/-faciliteiten toegepast bij constitutioneel eczeem op uw ziekenhuislocatie? INID000366

    Subindicatoren
  • 5b Is het voor de patiënt ook mogelijk om thuis lichttherapie (UVB-lichtbehandeling) te krijgen? INID000367

  • 6a Maken onderstaande zorgprofessionals, naast de dermatoloog, deel uit van het multidisciplinaire team voor de behandeling van volwassenen met constitutioneel eczeem? INID014034

    Subindicatoren
  • 6b Maken onderstaande zorgprofessionals, naast de kinderarts, deel uit van het multidisciplinaire team voor de behandeling van kinderen met constitutioneel eczeem? INID014044

    Subindicatoren
  • 7 Welke faciliteiten biedt uw ziekenhuislocatie aan op het gebied van dermatologische zorg voor patiënten met constitutioneel eczeem? INID000371

    Subindicatoren
  • 8 Voert de ziekenhuislocatie PROM metingen uit bij patiënten met constitutioneel eczeem, bijvoorbeeld door middel van de POEM of de SA-EASI? INID014055

    Subindicatoren

Betrokken partijen

  • Patiëntenfederatie Nederland (penvoerder)
  • Federatie Medisch Specialisten (FMS)
  • Nederlandse Federatie van Universitair Medische Centra (NFU)
  • Nederlandse Vereniging van Ziekenhuizen (NVZ)
  • Nederlandse Vereniging voor Allergologie (NVvA)
  • Nederlandse Vereniging voor Dermatologie en Venereologie (NVDV)
  • Nederlandse Vereniging voor Kindergeneeskunde (NVK)
  • Zorgverzekeraars Nederland (ZN)

Beoordeling door Zorginstituut Nederland

De betrokken partijen in de medisch-specialistische zorg (MSZ) werken doorlopend samen in werkgroepen om jaarlijks de indicatorsets te verbeteren en vernieuwen. In de ‘Samenwerkingsafspraken ten behoeve van transparantie kwaliteitsinformatie in de MSZ’ staan uitgebreide procesafspraken.

Het proces is vormgegeven als een verbetercyclus, met daarin een registratietoets en een autorisatieronde. Ook wordt gekeken of alle relevante partijen zijn betrokken. Het eindresultaat is een indicatorset, met bij elke indicator een advies voor aanlevering: niet, vrijwillig of verplicht openbaar maken.

In aansluiting op de toetsing door partijen zelf, heeft het Zorginstituut een light toets ontwikkeld. Dit om te beoordelen of de indicatoren ook aan het Toetsingskader van het Zorginstituut voldoen. Als dat zo is, kunnen de indicatoren in het Register en op de Transparantiekalender geplaatst worden. Met de light toets gaat het Zorginstituut vooral na, of bij de partijen consensus bestaat over de indicatorset, als geheel én per afzonderlijke indicator. De resultaten van de light toets leggen we per indicatorset vast in een zogeheten toetstabel. Daarin noteren we ook de argumenten van partijen, als er geen consensus is. De gevulde tabellen vormen de basis voor onze light toets. Als partijen geen consensus bereiken, vragen zij het Zorginstituut om partijen te adviseren over het wel of niet verplicht, of vrijwillig transparant maken van indicatoren. Uiteindelijk bepalen de partijen via hun Bestuurlijk Overleg Transparantie welke indicatorsets zij bij het Zorginstituut indienen. Vervolgens stelt de Raad van Bestuur van het Zorginstituut vast, of de indicatorset voldoet aan het Toetsingskader. Zo ja, dan wordt de set opgenomen in het Register en komen de verplichte indicatoren op de Transparantiekalender.

Werkinstructie

Bij elke indicatorset hoort een indicatorgids. Deze beschrijft voor iedere indicator afzonderlijk de definitie, meetinstructie, meetperiode, bron, relevantie et cetera. Voor de MSZ bestaat een indicatorgids-sjabloon. Hiermee kunnen werkgroepen makkelijker eenduidige indicatorgidsen opstellen, met daarin alle relevante informatie.

Methodologische eigenschappen

De huidige MSZ-werkgroepen kijken vooral naar de betrouwbaarheid, registreerbaarheid en bruikbaarheid van indicatoren. Dit proces is vastgelegd in de ‘Samenwerkingsafspraken MSZ’. Niet alle werkgroepen doen even uitgebreid methodologisch onderzoek naar de indicatoren. Als dit wel gebeurd, wordt slechts een deel van de resultaten openbaar gemaakt.

Procesbeschrijving

Betrokken partijen in de MSZ hebben samen met bestaande registraties (bijv. DICA en LROI) en gegevensmakelaars (bijv. Desan en DHD) langdurige procesafspraken gemaakt over het verzamelen, bewerken en doorleveren van gegevens. De praktijk toont aan dat dit goed loopt. We merken dat alle partijen elkaar weten te vinden bij eventuele hindernissen in het proces. Het Zorginstituut gaat ervan uit, dat er in het huidige proces geen grote wijzigingen plaatsvinden. Als dit wel het geval is, moeten de branchepartijen dit tijdig aangeven.