Lintopdrachten overslaan
Verdergaan naar hoofdinhoud

Fasen van ontwikkeling

 Kwaliteitsstandaarden

 
Start van een kwaliteitsstandaard

U wilt een kwaliteitsstandaard maken, maar hoe gaat u beginnen? Met wie vormt u een team, hoe bakent u een onderwerp af, hoe bepaalt u uitgangsvragen en hoe kunt u de standaard implementeren? Deze en andere onderwerpen worden toegelicht op de pagina Drie fasen van ontwikkeling.​​​

 
Kwaliteitsstandaarden ontwikkelen

In een kwaliteitsstandaard maken zorgaanbieders, patiënten en verzekeraars afspraken over wat goede zorg is en met welke meetinstrumenten de kwaliteit van de geleverde zorg is te meten. De patiënt staat centraal.​​​​​​

Informatiestandaarden

 
Informatiestandaarden ontwikkelen

Een informatiestandaard legt eenduidig en uniform vast welke gegevens bij het verlenen van zorg worden geregistreerd en uitgewisseld en op welke manier. Zo kunnen medicatiefouten worden voorkomen en gaat minder informatie verloren. ​​​

 Het wat en waarom van een informatiestandaard

 

Nictiz heeft veel ervaring met en kennis over het ontwikkelen van informatiestandaarden. Hierover heeft Nictiz enkele documenten geproduceerd.​​

 Stappenplan Informatiestandaard​​​​​​​​​​​​​​

 Meetinstrumenten

 

Er zijn verschillende meetinstrumenten waarmee zorgaanbieders hun kwaliteit in kaart brengen. Bijvoorbeeld vragenlijsten die onder patiënten en hun naasten worden afgenomen. De uitslagen komen in een openbare database (ODB) en zijn voor iedereen toegankelijk.​

 

Kwaliteitsinformatie kan patienten en consumenten helpen bij het maken van een keuze voor een zorgverlener die bij hen past. Op welke wijze presenteert u de gegevens zodat voor patienten en consumenten direct duidelijk is wat het beste bij hen past? En welke kennis over het gebruik van kwaliteitsinformatie kunt u direct in uw producten toepassen? Deze en andere onderwerpen worden toegelicht in de Handreiking Presenteren van kwaliteitsinformatie.​​​​​​​​​​​​​​​

Zorginzicht.nl gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren - Lees meer over cookies