Betrokken partijen
Ruime tripartiete betrokkenheid van partijen (zowel ontwikkelaars als branche/koepelorganisaties). In de volgende fase van het PWD programma wordt patiëntparticipatie geconcretiseerd. Daarnaast vindt o.a. aansluiting van kinderartsen, kraamzorg en JGZ plaats.
De informatiestandaard wordt door alle betrokken partijen (CPZ, KNOV, NVOG, NVK, PRN, RIVM, NICTIZ, Actiz, BTN, LHV, NPCF, Kind en Ziekenhuis, ZN, NFU en NVZ) gedragen en gezamenlijk aangeboden aan het Register.
Implementatie, beheer en onderhoud
Betreffende de implementatie is de standaard onder 250 verloskundige praktijken (ongeveer 50% van de eerstelijns-instellingen in de perinatale keten) uitgerold. In de tweedelijn is een start met de implementatie gemaakt. Verwachte volledige implementatiedatum is 1 januari 2017. De procedure voor het beheren van de standaard is vastgelegd in o.a. het document Beheer Dataset (te vinden op de website van Nictiz). Dit document is bekrachtigd door de deelnemende koepelorganisaties. Zowel beheer als onderhoud worden uitgevoerd door Nictiz.
Volledigheid informatiestandaard
De informatiestandaard bevat beschrijvingen van specifieke zorgprocessen en heeft een dataset. Verder wordt waar mogelijk gebruik gemaakt van SNOMED. Historisch zijn er nog wel PRN of Nictiz codes in gebruik, maar deze worden waar mogelijk gemapt naar SNOMED CT. Als er geen SNOMED CT code beschikbaar is, wordt het, indien internationaal relevant, bij IHTSDO ingediend. Alle zorgverleners in de perinatale keten gaan uit van dezelfde codestelsels zoals vastgelegd in de PWD informatiestandaard.