Borstkanker - voorheen Mammacarcinoom
Een set indicatoren die kwaliteitsinformatie oplevert over de behandeling van borstkanker - voorheen mammacarcinoom.
Staalkaart
- Status
-
Informatie
- Opgenomen in het Register
Register
Het Register is een digitaal overzicht van kwaliteitsstandaarden en meetinstrumenten dat voor iedereen toegankelijk en kosteloos te gebruiken is. Met het Register zorgt het Zorginstituut ervoor dat iedereen in Nederland kan zien wat wordt verstaan onder goede zorg en hoe je goede zorg meet. Zo helpen we mee om de zorg in Nederland steeds verder te verbeteren.
Meerjarenagenda
Prioriteitenlijst van te ontwikkelen kwaliteitsinstrumenten. Waar wordt een kwaliteitsinstrument voor ontwikkeld en wanneer moet het af zijn. Meer informatie…
- Opgenomen in het Register
- Indicatorset-ID
- ISID000056
Algemeen
Omschrijving
Dit meetinstrument bevat een set indicatoren die kwaliteitsinformatie oplevert over de behandeling van mammacarcinoom. Deze informatie bevordert de transparantie over de kwaliteit van zorg. Omdat onderstaande indicatoren op de Transparantiekalender zijn opgenomen is het verplicht om hier kwaliteitsgegevens voor aan te leveren. Dit geldt alleen voor aanbieders die deze zorg leveren.
In de indicatorgids staat welke gegevens er in welk verslagjaar moeten worden aangeleverd. De verzamelde data over deze indicatoren is openbaar. U kunt de data bekijken en downloaden via 'Openbare data'.
Indicatoren 2020
Partijen hebben besloten om de klantpreferente indicatoren vanaf 2020 niet meer aan te leveren bij het Zorginstituut, maar bij Patiëntenfederatie Nederland voor publicatie op de website ZorgkaartNederland. Daarmee worden voor verslagjaar 2020 de hele indicatorsets hoofdpijn, coeliakie, IBD en dementie niet meer bij het Zorginstituut aangeleverd. Voor veel andere sets zullen minder indicatoren aangeleverd worden.
Bijlagen
Indicatorengids Borstkanker - NBCA verslagjaar 2026
Toetstabel Borstkanker - NBCA verslagjaar 2026
Indicatorengids Borstkanker - voorheen Mammacarcinoom - NBCA verslagjaar 2025
Toetstabel Borstkanker - voorheen Mammacarcinoom - NBCA +getoetste indicatorengids verslagjaar 2025
Indicatorengids Mammacarcinoom - NBCA verslagjaar 2024
Toetstabel Mammacarcinoom - NBCA + indicatorengids verslagjaar 2024
Indicatorengids Mammacarcinoom - NBCA verslagjaar 2023
Indicatoren
-
1a Wat is het totaal aantal nieuw gediagnosticeerde patiënten met invasief borstkanker of DCIS dat op uw ziekenhuislocatie operatief is behandeld in het geldende NBCA jaar? INID006947
-
1b Hoeveel gecertificeerde internist-oncologen werkzaam op uw ziekenhuislocatie hebben in het verslagjaar borstkankerpatiënten behandeld? INID000927
-
1c Hoeveel gecertificeerde oncologisch chirurgen werkzaam op uw ziekenhuislocatie hebben in het verslagjaar borstkankerpatiënten behandeld? INID000931
-
1d Hoeveel plastisch chirurgen op uw ziekenhuislocatie behandelen patienten met borstkanker? INID006943
-
1e Heeft iedere patiënt een eigen case manager, volgens definitie SONCOS* en staat dit als zodanig geregistreerd in het dossier van de patiënt. INID014420
-
2 Percentage patiënten met lobulair borstkanker die een MRI-mamma hebben gehad voorafgaand aan de mamma-operatie als eerste behandeling. INID014421
Subindicatoren -
3 Percentage patiënten dat een borstcontour heeft behouden na operatie voor invasief borstkanker zonder metastasen op afstand. INID014425
Subindicatoren -
4a Percentage patiënten dat een directe reconstructie heeft ondergaan na een ablatio voor invasief borstkanker zonder metastasen op afstand. INID014177
Subindicatoren -
4b Percentage patiënten dat een directe reconstructie heeft ondergaan na een ablatio voor DCIS. INID000958
Subindicatoren -
5 Percentage patiënten met neoadjuvante systemische therapie (chemotherapie/Her2 blokkade) dat binnen 28 dagen na start van deze behandeling gezien wordt door de radiotherapeut. INID014430
-
6 Percentage patiënten dat radiotherapie krijgt bij lokaal uitgebreid invasief borstkanker zonder metastasen op afstand waarvoor ablatio mamma. INID014431
-
6 Percentage patiënten onder de 70 jaar met een cT2/3/4 any N M0 negatief of Her2/Neu positieve invasief borstkanker zonder metastasen op afstand dat neoadjuvant systemische therapie (chemotherapie/Her2 blokkade) ontvangt. INID014432
-
7 Mediane doorlooptijd in kalenderdagen tussen datum biopt waarop diagnose is gesteld en start primaire behandeling. INID012580
Subindicatoren -
8 Percentage patiënten dat heeft deelgenomen aan de Patient Reported Outcome Measures (PROM) vragenlijst. INID014183
Betrokken partijen
- Federatie Medisch Specialisten (FMS) (Penvoerder)
- Borstkankervereniging Nederland (BVN)
- Dutch Institute for Clinical Auditing (DICA)
- Integraal Kankercentrum Nederland (IKNL)
- NABON Breast Cancer Audit (NBCA)
- Nationaal Borstkankeroverleg Nederland (NABON)
- Nederlandse Federatie van Kankerpatiëntenorganisaties (NFK)
- Nederlandse Federatie van Universitair Medische Centra (NFU)
- Nederlandse Internisten Vereniging (NIV)
- Nederlandse Vereniging van Ziekenhuizen (NVZ)
- Nederlandse Vereniging voor Chirurgische Oncologie (NVCO)
- Nederlandse Vereniging voor Heelkunde (NVvH)
- Nederlandse Vereniging voor Medische Oncologie (NVMO)
- Nederlandse Vereniging voor Pathologie (NVVP)
- Nederlandse Vereniging voor Plastische Chirurgie (NVPC)
- Nederlandse Vereniging voor Radiologie (NVvR)
- Nederlandse Vereniging voor Radiotherapie en Oncologie (NVRO)
- Patiëntenfederatie Nederland
- Samen Leven Met Kanker
- Stichting Oncologische Samenwerking (SONCOS)
- Zorgverzekeraars Nederland (ZN)
Beoordeling
De betrokken partijen in de medisch-specialistische zorg (MSZ) werken doorlopend samen in werkgroepen om jaarlijks de indicatorsets te verbeteren en vernieuwen. In de ‘Samenwerkingsafspraken ten behoeve van transparantie kwaliteitsinformatie in de MSZ’ staan uitgebreide procesafspraken.
Het proces is vormgegeven als een verbetercyclus, met daarin een registratietoets en een autorisatieronde. Ook wordt gekeken of alle relevante partijen zijn betrokken. Het eindresultaat is een indicatorset, met bij elke indicator een advies voor aanlevering: niet, vrijwillig of verplicht openbaar maken.
In aansluiting op de toetsing door partijen zelf, heeft het Zorginstituut een light toets ontwikkeld. Dit om te beoordelen of de indicatoren ook aan het Toetsingskader van het Zorginstituut voldoen. Als dat zo is, kunnen de indicatoren in het Register en op de Transparantiekalender geplaatst worden. Met de light toets gaat het Zorginstituut vooral na, of bij de partijen consensus bestaat over de indicatorset, als geheel én per afzonderlijke indicator. De resultaten van de light toets leggen we per indicatorset vast in een zogeheten toetstabel. Daarin noteren we ook de argumenten van partijen, als er geen consensus is. De gevulde tabellen vormen de basis voor onze light toets. Als partijen geen consensus bereiken, vragen zij het Zorginstituut om partijen te adviseren over het wel of niet verplicht, of vrijwillig transparant maken van indicatoren. Uiteindelijk bepalen de partijen via hun Bestuurlijk Overleg Transparantie welke indicatorsets zij bij het Zorginstituut indienen. Vervolgens stelt de Raad van Bestuur van het Zorginstituut vast, of de indicatorset voldoet aan het Toetsingskader. Zo ja, dan wordt de set opgenomen in het Register en komen de verplichte indicatoren op de Transparantiekalender.
Werkinstructie
Bij elke indicatorset hoort een indicatorgids. Deze beschrijft voor iedere indicator afzonderlijk de definitie, meetinstructie, meetperiode, bron, relevantie et cetera. Voor de MSZ bestaat een indicatorgidssjabloon. Hiermee kunnen werkgroepen makkelijker eenduidige indicatorgidsen opstellen, met daarin alle relevante informatie.
Methodologische eigenschappen
De huidige MSZ-werkgroepen kijken vooral naar de betrouwbaarheid, registreerbaarheid en bruikbaarheid van indicatoren. Dit proces is vastgelegd in de ‘Samenwerkingsafspraken MSZ’. Niet alle werkgroepen doen even uitgebreid methodologisch onderzoek naar de indicatoren. Als dit wel gebeurd, wordt slechts een deel van de resultaten openbaar gemaakt.
Procesbeschrijving
Betrokken partijen in de MSZ hebben samen met bestaande registraties (bijv. DICA en LROI) en gegevensmakelaars (bijv. Desan en DHD) langdurige procesafspraken gemaakt over het verzamelen, bewerken en doorleveren van gegevens. De praktijk toont aan dat dit goed loopt. We merken dat alle partijen elkaar weten te vinden bij eventuele hindernissen in het proces. Het Zorginstituut gaat ervan uit, dat er in het huidige proces geen grote wijzigingen plaatsvinden. Als dit wel het geval is, moeten de branchepartijen dit tijdig aangeven.