Ambulancezorg kwaliteitskader
Het kwaliteitskader Ambulancezorg 2.0 is een beoordelingskader en verbeterinstrument voor de kwaliteit van zowel spoedeisende- als planbare ambulancezorg en is gericht op aansluiting met de keten. De uitgangspunten voor goede ambulancezorg zijn geconcretiseerd in 23 signalen die grotendeels al geïmplementeerd zijn en waar mogelijk zijn voorzien van streefwaarden en minimale waarden.
Staalkaart
- Status
-
Informatie
- Opgenomen in het Register
Register
Het Register is een digitaal overzicht van kwaliteitsstandaarden en meetinstrumenten dat voor iedereen toegankelijk en kosteloos te gebruiken is. Met het Register zorgt het Zorginstituut ervoor dat iedereen in Nederland kan zien wat wordt verstaan onder goede zorg en hoe je goede zorg meet. Zo helpen we mee om de zorg in Nederland steeds verder te verbeteren.
Meerjarenagenda
Prioriteitenlijst van te ontwikkelen kwaliteitsinstrumenten. Waar wordt een kwaliteitsinstrument voor ontwikkeld en wanneer moet het af zijn. Meer informatie…
Wegiz
Het voorstel regelt dat zorgverleners kunnen worden verplicht om bepaalde gegevens (ten minste) elektronisch uit te wisselen, zolang daarvoor een grondslag bestaat (zoals toestemming van de patiënt). Ook kunnen eisen worden gesteld aan de taal die bij de gegevensuitwisseling wordt gebruikt, zodat zorgverleners elkaar meteen kunnen begrijpen. Ten slotte kunnen eisen worden gesteld aan de techniek waarmee gegevens worden uitgewisseld, zodat de gegevensuitwisseling niet wordt bemoeilijkt doordat zorgaanbieders verschillende informatiesystemen gebruiken.
- Opgenomen in het Register
- Herzieningsdatum
- Kwaliteitsstandaarden
- Meetinstrumenten
Algemeen
Het kwaliteitskader Ambulancezorg 2.0 is een beoordelingskader en verbeterinstrument voor de kwaliteit van zowel spoedeisende- als planbare ambulancezorg en is gericht op aansluiting met de keten. Het kader is van toepassing op het hele ambulancezorgproces, van de aanname en beoordeling van de zorgvraag door de centralist in de meldkamer tot en met de overdracht van de patiënt aan andere zorgverleners. Het kwaliteitskader bestaat uit een samenhangende set van inhoudelijke- en procesmatige kwaliteitssignalen die de kwaliteit van de ambulancezorg en samenwerking met ketenpartners inzichtelijk en toetsbaar maken.
Het kwaliteitskader Ambulancezorg biedt ambulancezorgprofessionals inzicht in wat zij nodig hebben om goede zorg te kunnen leveren. Voor patiënten maakt het kader duidelijk wat zij kunnen verwachten van ambulancezorg. Zorgverzekeraars kunnen het kader tot slot gebruiken in hun gesprekken met ambulancezorgaanbieders over de inkoop van zorg, maar ook om de kwaliteit van zorg bespreekbaar en beheersbaar te maken.
Het vervolg
Het kwaliteitskader 2.0 is een nieuwe stap voorwaarts om de kwaliteit van de ambulancezorg inzichtelijk te maken, te verantwoorden en waar nodig te verbeteren. Vanaf 2026 zijn deze stappen, en de uitkomsten, transparant. De vervolgstappen in de jaren daarna zullen leiden tot een 3.0 versie van het kader en een nieuw implementatieplan voor de daaropvolgende jaren.
Betrokken partijen
Beoordeling
Het kwaliteitskader Ambulancezorg is op 12 juli 2024 tripartiet aangeboden aan Zorginstituut Nederland. Het kwaliteitskader is tripartiet opgesteld door de relevante partijen en is met instemming van deze partijen aangeboden aan het Register. Het kader sluit aan bij het kwaliteitskader Spoedzorgketen.
Toelichting proces
Regionale ambulancevoorzieningen (RAV’s) en ambulancezorgprofessionals zetten zich samen met hun ketenpartners voortdurend in om de kwaliteit van ambulancezorg te bewaken en te verbeteren. AZN ontwikkelde in 2019, samen met diverse ketenpartners, de eerste versie van het kwaliteitskader ambulancezorg. In de jaren erna is dit kader doorontwikkeld. In het kwaliteitskader Ambulancezorg 2.0 zijn 23 kwaliteitssignalen opgenomen, die grotendeels zijn geïmplementeerd en waar mogelijk zijn voorzien van streefwaarden en minimale waarden. De zeven uitgangspunten van goede zorg (Nota goede ambulancezorg, 2018) vormden hierbij het uitgangspunt. In samenhang geven deze signalen een beeld van de kwaliteit van de ambulancezorg.
Het hele ambulanceproces is meegenomen bij het bepalen van de signalen: van de zorgintake en –indicatie door de meldkamercentralist ambulancezorg tot en met de nazorg van de patiënt na overdracht aan een andere zorgverlener.
Beschrijving zorg en organisatie
De zeven uitgangspunten voor goede ambulancezorg vormen de inhoudelijke basis voor het kwaliteitskader ambulancezorg. Deze omvatten het gehele zorgproces vanuit het perspectief van de cliënt: bereikbaar en beschikbaar, patiëntgericht, veilig, professioneel, afgestemd met ketenpartners, continu geëvalueerd en waar nodig verbeterd, en geleverd door zorgorganisaties die hun organisatie op orde hebben. Dit heeft geleid tot 23 kwaliteitssignalen, die drie jaar na vaststelling zullen worden geëvalueerd. Aanpassingen zullen dan worden verwerkt in een kwaliteitskader versie 3.0 of als addendum worden toegevoegd aan het kwaliteitskader 2.0. Wanneer het kwaliteitskader 2.0 wordt geëvalueerd, wordt ook het onderhoudsplan geëvalueerd en indien nodig aangepast.
Leren en verbeteren
Het landelijke kwaliteitskader ambulancezorg 2.0 is voor de sector ambulancezorg een grote stap vooruit ten opzichte van het kwaliteitskader 1.0, omdat een groot deel van de signalen inmiddels al zijn geïmplementeerd en ze nu óók zijn voorzien van streefwaarden en minimale waarden. Dankzij de 23 kwaliteitssignalen kan zowel de ambulancezorg geleverd door ambulancezorgprofessionals en RAV’s, als de samenwerking met ketenpartners, inzichtelijk en toetsbaar gemaakt worden en waar nodig verbeterd.
Volledigheid kwaliteitsstandaard
Het kwaliteitskader bevat alle onderdelen die op grond van het Toetsingskader bij een kwaliteitsstandaard horen, zoals een implementatieplan en een doorontwikkelagenda. Een patiëntenversie wordt opgesteld.