Via de Consumer Quality index (CQi) beantwoorden cliënten vragen over hun ervaringen met de door hen ontvangen zorg. Zo krijgen zorgorganisaties zicht op hoe tevreden hun cliënten zijn over de zorg. Ook is het zinvol om op landelijk niveau inzicht te krijgen in gegevens over cliëntervaringen.

CQi ambulante GGZ en VZ in het Register

Daarom hebben MIND, ZN en de Nederlandse ggz gezamenlijk besloten om de CQi te verzamelen, waarna deze tripartite partijen deze indicatorenset op hebben laten nemen in het Register. Dit verplicht aanbieders van ambulante ggz en verslavingszorg, die deze zorg vanuit de Zorgverzekeringswet bieden, de informatie uit de CQi aan te leveren aan Zorginstituut Nederland. Deze informatie wordt gepubliceerd op Open data Geestelijke gezondheidszorg. Akwa GGZ heeft op haar website GGZ Dataportaal Openbare GGZ-cijfers op basis van deze openbare data handige overzichten geplaatst.

Indicatorengids CQi 2025

Cliëntervaringen worden gedurende het hele jaar gemeten met de CQi. Eén keer per jaar leveren zorgorganisaties de gemiddelde cijfers aan. Voor meer informatie over de CQi zie Indicatorgids Geestelijke gezondheidszorg (GGZ) en verslavingszorg (VZ) cliëntervaringen verslagjaar 2025. Er zijn geen inhoudelijke wijzigingen ten opzichte van de indicatorengids 2024.

Aanlevering verslagjaar 2025

Aanlevering van gegevens over verslagjaar 2025 kan vanaf 5 januari tot en met uiterlijk 13 februari 2026 gedaan worden bij GGZ Dataportaal. Het Zorginstituut informeert zorgorganisaties begin december per e-mail over aanlevering voor verslagjaar 2025. Halverwege december ontvangen zorgorganisaties de handleiding met de wijze van aanleveren, samen met de uitnodiging voor aanlevering via GGZ Dataportaal.