Percutane coronaire interventie (PCI, dotteren)
Een set indicatoren die kwaliteitsinformatie oplevert over percutane coronaire interventie (PCI), een andere naam voor dotterbehandeling of ballondilatatie. Deze behandeling is nodig als een slagader door slagaderverkalking vernauwd is en leidt tot een hartinfarct of angina pectoris.
Staalkaart
- Status
-
Informatie
- Opgenomen in het Register
Register
Het Register is een digitaal overzicht van kwaliteitsstandaarden en meetinstrumenten dat voor iedereen toegankelijk en kosteloos te gebruiken is. Met het Register zorgt het Zorginstituut ervoor dat iedereen in Nederland kan zien wat wordt verstaan onder goede zorg en hoe je goede zorg meet. Zo helpen we mee om de zorg in Nederland steeds verder te verbeteren.
Meerjarenagenda
Prioriteitenlijst van te ontwikkelen kwaliteitsinstrumenten. Waar wordt een kwaliteitsinstrument voor ontwikkeld en wanneer moet het af zijn. Meer informatie…
- Opgenomen in het Register
- Indicatorset-ID
- ISID000159
Algemeen
Omschrijving
Dit meetinstrument bevat een set indicatoren die kwaliteitsinformatie oplevert over de behandeling van PCI. Deze informatie bevordert de transparantie over de kwaliteit van zorg. Omdat onderstaande indicatoren op de Transparantiekalender zijn opgenomen is het verplicht om hier kwaliteitsgegevens voor aan te leveren. Dit geldt alleen voor aanbieders die deze zorg leveren.
In de indicatorgids staat welke gegevens er in welk verslagjaar moeten worden aangeleverd. De verzamelde data over deze indicatoren is openbaar. U kunt de data bekijken en downloaden via 'Openbare data'.
Indicatoren 2020
Partijen hebben besloten om de klantpreferente indicatoren vanaf 2020 niet meer aan te leveren bij het Zorginstituut, maar bij Patiëntenfederatie Nederland voor publicatie op de website ZorgkaartNederland. Daarmee worden voor verslagjaar 2020 de hele indicatorsets hoofdpijn, coeliakie, IBD en dementie niet meer bij het Zorginstituut aangeleverd. Voor veel andere sets zullen minder indicatoren aangeleverd worden.
Verslagjaar 2026
De set wordt over verslagjaar 2026 niet uitgevraagd, omdat er geen beheerder is om de set door te ontwikkelen. Partijen hebben om deze reden besloten de indicatoren tijdelijk on hold te zetten en daarmee van de Transparantiekalender te halen.
Bijlagen
Indicatorengids Percutane Coronaire Interventie (PCI) - verslagjaar 2025
Indicatorengids Percutane Coronaire Interventie (PCI) - verslagjaar 2024
Indicatorengids Percutane Coronaire Interventie (PCI) - verslagjaar 2023
Indicatoren
-
1 Percentage patiënten dat een electieve of acute PCI procedure heeft ondergaan, waarbij de informatie in de verplichte dataset van de PCI registratie (NHR) volledig is. INID012923
-
2 Percentage patiënten dat een index-PCI procedure heeft ondergaan, en die ≤ 30 dagen na de ingreep zijn overleden INID014215
-
3 Percentage patiënten dat een index-PCI procedure heeft ondergaan, en die ≤ 365 dagen na de ingreep zijn overleden INID014216
-
4 Percentage patiënten dat een index-PCI procedure heeft ondergaan, waarbij ≤ 365 dagen na de interventie TVR is opgetreden, zonder dat hierbij sprake was van een geplande gestageerde behandeling. INID023394
-
6 Inzicht krijgen in uitvraag patiënt gerelateerde uitkomsten (PROMS) dmv kwaliteit van leven vragenlijsten op instellingsniveau t.b.v. zorg rondom PCI INID023253
Subindicatoren
Betrokken partijen
Beoordeling
De betrokken partijen in de medisch-specialistische zorg (MSZ) werken doorlopend samen in werkgroepen om jaarlijks de indicatorsets te verbeteren en vernieuwen. In de ‘Samenwerkingsafspraken ten behoeve van transparantie kwaliteitsinformatie in de MSZ’ staan uitgebreide procesafspraken.
Het proces is vormgegeven als een verbetercyclus, met daarin een registratietoets en een autorisatieronde. Ook wordt gekeken of alle relevante partijen zijn betrokken. Het eindresultaat is een indicatorset, met bij elke indicator een advies voor aanlevering: niet, vrijwillig of verplicht openbaar maken.
In aansluiting op de toetsing door partijen zelf, heeft het Zorginstituut een light toets ontwikkeld. Dit om te beoordelen of de indicatoren ook aan het Toetsingskader van het Zorginstituut voldoen. Als dat zo is, kunnen de indicatoren in het Register en op de Transparantiekalender geplaatst worden. Met de light toets gaat het Zorginstituut vooral na, of bij de partijen consensus bestaat over de indicatorset, als geheel én per afzonderlijke indicator. De resultaten van de light toets leggen we per indicatorset vast in een zogeheten toetstabel. Daarin noteren we ook de argumenten van partijen, als er geen consensus is. De gevulde tabellen vormen de basis voor onze light toets. Als partijen geen consensus bereiken, vragen zij het Zorginstituut om partijen te adviseren over het wel of niet verplicht, of vrijwillig transparant maken van indicatoren. Uiteindelijk bepalen de partijen via hun Bestuurlijk Overleg Transparantie welke indicatorsets zij bij het Zorginstituut indienen. Vervolgens stelt de Raad van Bestuur van het Zorginstituut vast, of de indicatorset voldoet aan het Toetsingskader. Zo ja, dan wordt de set opgenomen in het Register en komen de verplichte indicatoren op de Transparantiekalender.
Werkinstructie
Bij elke indicatorset hoort een indicatorgids. Deze beschrijft voor iedere indicator afzonderlijk de definitie, meetinstructie, meetperiode, bron, relevantie et cetera. Voor de MSZ bestaat een indicatorgids-sjabloon. Hiermee kunnen werkgroepen makkelijker eenduidige indicatorgidsen opstellen, met daarin alle relevante informatie.
Methodologische eigenschappen
De huidige MSZ-werkgroepen kijken vooral naar de betrouwbaarheid, registreerbaarheid en bruikbaarheid van indicatoren. Dit proces is vastgelegd in de ‘Samenwerkingsafspraken MSZ’. Niet alle werkgroepen doen even uitgebreid methodologisch onderzoek naar de indicatoren. Als dit wel gebeurd, wordt slechts een deel van de resultaten openbaar gemaakt.
Procesbeschrijving
Betrokken partijen in de MSZ hebben samen met bestaande registraties (bijv. DICA en LROI) en gegevensmakelaars (bijv. Desan en DHD) langdurige procesafspraken gemaakt over het verzamelen, bewerken en doorleveren van gegevens. De praktijk toont aan dat dit goed loopt. We merken dat alle partijen elkaar weten te vinden bij eventuele hindernissen in het proces. Het Zorginstituut gaat ervan uit, dat er in het huidige proces geen grote wijzigingen plaatsvinden. Als dit wel het geval is, moeten de branchepartijen dit tijdig aangeven.