Omgaan met levensvragen in de langdurige zorg voor ouderen richtlijn
Deze richtlijn beschrijft wat goede zorg is voor ouderen bij het omgaan met levensvragen, niet als een apart onderwerp, maar als integraal onderdeel van de zorg. Het is een overkoepelende richtlijn voor dagelijkse en existentiële zingeving, ongeacht welke ziekte of beperking ouderen hebben.
Staalkaart
- Status
-
Informatie
- Opgenomen in het Register
Register
Het Register is een digitaal overzicht van kwaliteitsstandaarden en meetinstrumenten dat voor iedereen toegankelijk en kosteloos te gebruiken is. Met het Register zorgt het Zorginstituut ervoor dat iedereen in Nederland kan zien wat wordt verstaan onder goede zorg en hoe je goede zorg meet. Zo helpen we mee om de zorg in Nederland steeds verder te verbeteren.
Meerjarenagenda
Prioriteitenlijst van te ontwikkelen kwaliteitsinstrumenten. Waar wordt een kwaliteitsinstrument voor ontwikkeld en wanneer moet het af zijn. Meer informatie…
Wegiz
Het voorstel regelt dat zorgverleners kunnen worden verplicht om bepaalde gegevens (ten minste) elektronisch uit te wisselen, zolang daarvoor een grondslag bestaat (zoals toestemming van de patiënt). Ook kunnen eisen worden gesteld aan de taal die bij de gegevensuitwisseling wordt gebruikt, zodat zorgverleners elkaar meteen kunnen begrijpen. Ten slotte kunnen eisen worden gesteld aan de techniek waarmee gegevens worden uitgewisseld, zodat de gegevensuitwisseling niet wordt bemoeilijkt doordat zorgaanbieders verschillende informatiesystemen gebruiken.
- Opgenomen in het Register
- Herzieningsdatum
Algemeen
Omschrijving
De Kwaliteitsstandaard Levensvragen is een generieke standaard bedoeld voor ouderen met een zorgindicatie, ongeacht welke aandoening, beperking of ziekte ze hebben. De standaard overstijgt daarmee de ziekte-specifieke standaarden. Oudere mensen beoordelen de zorg die ze krijgen vooral op hun relatie met zorgmedewerkers. Aandacht voor hun levensvragen hoort daar ook bij. Als mens gehoord en gewaardeerd worden, juist in crisissituaties, bij ziekte en bij groeiende kwetsbaarheid. Juist als mensen om je heen wegvallen. Zorgmedewerkers in alle functies krijgen hiermee te maken. Ook de overheid onderschrijft het belang en draagt in haar beleid uit naar de totale mens te kijken en niet alleen naar zijn aandoening of indicatie. Deze Kwaliteitsstandaard Levensvragen draagt daaraan bij door in te gaan op:
- inhoudelijke motivatie vanuit de behoeften van ouderen en het veranderende denken over kwaliteit van zorg;
- begripsbepaling van wat levensvragen zijn en hoe je daarbij kunt ondersteunen;
- het doel en de effecten van omgaan met levensvragen.
De standaard geeft aanbevelingen voor zorgorganisaties over goed omgaan met levensvragen, uitgesplitst naar de organisatie van de zorg, het zorgproces en de zorginhoud; verwijst naar materialen voor deskundigheidsbevordering die eerder werden ontwikkeld.
Daarnaast omvat de standaard een meetinstrument voor implementatie van de aanbevelingen en om na te gaan hoe de organisatie ervoor staat. Dit meetinstrument bestaat uit een vragenlijst voor cliënten, mantelzorgers, medewerkers en management, een werkinstructie om in gesprek te gaan over de huidige kwaliteit en een voorstel hoe organisaties op basis van de uitkomsten een verbeterproces kunnen starten.
Op grond van het onderstaande heeft het Zorginstituut positief geoordeeld over opname van de Kwaliteitsstandaard Levensvragen in het Register. De indiening is tripartiet, omdat Achmea mee-aanbiedt. Zorgverzekeraars Nederland is niet als relevante partij betrokken, onder verwijzing naar haar formele procedure voor betrokkenheid bij kwaliteitsinstrumenten. Er is geen schijn van discrepantie tussen verzekerde zorg en Levensvragen. De geformuleerde verbeteropdracht is dat ZN betrokken wordt bij revisie van de standaard.
Bijlagen
Aanbiedingsformulier Kwaliteitsstandaard Levensvragen
Kwaliteitsstandaard Levensvragen
Meetinstrument Kwaliteitsstandaard Levensvragen
Betrokken partijen
Beoordeling
Beschrijving zorg & organisatie en volledigheid kwaliteitsstandaard
De kwaliteitsstandaard Levensvragen is opgeleverd met een cliëntenversie en een samenvatting. Daarnaast is bij de standaard een meetinstrument ontwikkeld, dat ook voldoet aan de criteria van het Toetsingskader en is opgenomen in het Register. Het instrument bestaat uit een vragenlijst voor cliënten, mantelzorgers, medewerkers en management, een werkinstructie om in gesprek te gaan over de huidige kwaliteit en een voorstel hoe organisaties op basis daarvan een verbeterproces kunnen starten. Vilans werkt op verschillende manieren aan implementatie van de standaard, waarbij de website over het onderwerp een grote rol speelt.