Omschrijving
Patiënten zien meer openheid als een belangrijk breekijzer in de strijd tegen zelfstigma en publiek stigma: het moet gewoon worden om te praten over psychische klachten. Maar vaak vinden patiënten het nog altijd moeilijk om psychische aandoeningen op het werk te bespreken, hebben ze het gevoel dat ze worden vermeden of geïsoleerd, of dat ze noodgedwongen op hun tenen moeten lopen.
Psychische problemen kunnen enorm ontwrichtend zijn. Mensen die hiermee worden geconfronteerd, weten dat als geen ander. Wanneer zij in al hun kwetsbaarheid een beroep doen op professionele hulp, moeten zij kunnen rekenen op de grootst mogelijke deskundigheid van beroepsbeoefenaren. Om de kwaliteit van de geestelijke gezondheidszorg (ggz) verder te verbeteren, zijn beroepsbeoefenaren, patiënten en hun naaste(n) op zoek gegaan naar interventies en zorg- en organisatievormen, waarvan vanuit wetenschappelijke-, professionele- en ervaringskennis vaststaat dat ze het meest effectief en het minst belastend zijn. In de zorgstandaarden en generieke modules beschrijven we met elkaar kwalitatieve goede zorg tegen aanvaardbare kosten. Dit is zorg die op de juiste plek, door de juiste persoon, doelmatig, in goede samenhang en rondom de patiënt en zijn naaste(n) wordt verleend.
Op 25 augustus 2021 is door Akwa GGZ de herzieningsdatum voor deze kwaliteitsstandaard 4 jaar uitgesteld. De richtlijn was op de oorspronkelijke herzieningsdatum, 20 maart 2021, nog actueel.