Veelgestelde vragen

1. Waarom moet ik kwaliteitsgegevens aanleveren?
2. Wat moet ik aanleveren?
3. Wat gebeurt er met mijn kwaliteitsgegevens?
4. Hoe en bij wie moet ik aanleveren?
5. Is het mogelijk om op concernniveau aan te leveren?
6. Ik heb een inhoudelijke vraag over een of meerdere indicatoren.
7. Ik heb een vraag over de portal waar ik de gegevens aanlever.
8. De gegevens in de brief die ik van Zorginstituut Nederland ontving kloppen niet.
9. Ik twijfel of ik moet aanleveren of ben van mening dat ik niet aanleverplichtig ben.
10. Ik heb geen inloggegevens ontvangen of ben deze kwijt.
11. Het lukt mij niet om op tijd aan te leveren. Kan ik uitstel krijgen?
12. Ik wil de gegevens die ik aangeleverd heb wijzigen. Is dit mogelijk?

Of ga direct naar de contactgegevens.

1. Waarom moet ik kwaliteitsgegevens aanleveren?

Zorgaanbieders zijn wettelijk verplicht informatie over de kwaliteit van verleende zorg conform afspraken in de Transparantiekalender aan te leveren bij het Zorginstituut. Levert u zorg zoals genoemd op de Transparantiekalender? Volgens de Zorgverzekeringswet (art.66d tweede lid) bent u dan verplicht om gegevens over de kwaliteit van geleverde zorg aan te leveren bij het Zorginstituut.

2. Wat moet ik aanleveren?

Op de Transparantiekalender staan de indicatorengidsen (indicatoren en vragenlijsten) die in het Register van Zorginstituut Nederland zijn opgenomen.

De meetinstrumenten (indicatorsets) worden door zorgaanbieders, cliënten en verzekeraars aangeboden aan het Register van Zorginstituut Nederland. In het Register staan kwaliteitsstandaarden, meetinstrumenten en informatiestandaarden die voldoen aan de criteria uit het Toetsingskader. De ingediende meetinstrumenten zijn getoetst en goed bevonden. De meetinstrumenten in het Register die geschikt zijn voor publiek gebruik zoals keuze-informatie en zorginkoop, komen vervolgens op de Transparantiekalender.

Op de Transparantiekalender staan de afspraken die het Zorginstituut met zorgaanbieders maakt over het aanleveren van kwaliteitsgegevens. Op deze lijst staat met welke meetinstrumenten, kwaliteitsindicatoren en vragenlijsten, de kwaliteit van de verleende zorg wordt gemeten en wanneer die meetgegevens worden aangeleverd bij Zorginstituut Nederland. Van deze in het Register opgenomen meetinstrumenten hebben zorgaanbieders aangegeven dat de uitkomsten bedoeld zijn voor keuze-informatie voor burgers en zorginkoop door zorgverzekeraars.

3. Wat gebeurt er met mijn kwaliteitsgegevens?

Het Zorginstituut heeft de wettelijke taak om kwaliteitsgegevens te publiceren, voor professionals én burgers. Uw kwaliteitsgegevens worden opgenomen in de openbare database. Iedereen kan de data downloaden, bijvoorbeeld voor onderzoek of om een keuzetool te maken. Kwaliteitsinformatie voor patiënten en cliënten wordt gepubliceerd op sites als ZorgkaartNederland.nl, Ziekenhuischeck.nl en Kwaliteitsvensterrevalidatie.nl en gebruikt door onder andere patiëntenorganisaties (bijv. voor patiëntkeurmerken) en door zorgverzekeraars.

4. Hoe en bij wie moet ik aanleveren?

Bent u lid van Revalidatie Nederland (RN), de Nederlandse Vereniging van Ziekenhuizen (NVZ) of de Nederlandse Federatie van Universitair Medische Centra (NFU)? Dan loopt de gegevensaanlevering via gegevensmakelaar DHD.

Bent u lid van de Zelfstandige Klinieken Nederland (ZKN)? Dan kunt u gegevens aanleveren via Desan. Niet-leden kunnen zich wenden tot Desan per e-mail via zbc@desan.nl. Niet-leden betalen de kosten voor het aanleveren rechtstreeks aan Desan.

5. Is het mogelijk om op concernniveau aan te leveren?

Uitgangspunt is aanlevering op locatieniveau. Dat betekent dat iedere locatie, waar de zorg geleverd wordt, gegevens aanlevert over de eigen faciliteiten, processen en patiënten. De brancheorganisaties hebben met elkaar bepaald dat patiënten een weloverwogen keuze moeten kunnen maken naar welke zorgaanbieders zij kunnen gaan voor de desbetreffende zorg. Aanleveren op locatieniveau betekent dat de patiënt inzicht krijgt in de gegevens van de  werkelijke situatie. Ook andere afnemers van de data (bijvoorbeeld websites als ZorgkaartNederland.nl, maar ook onderzoekers en toezichthouders) baseren zich zo op representatieve gegevens. Heeft u vragen over het aanleveren op locatieniveau? Neem dan contact op met het Zorginstituut.

6. Ik heb een inhoudelijke vraag over een of meerdere indicatoren.

Informatie over de indicatoren en wat u precies moet aanleveren, vindt u in de indicatorgids op de Registerpagina voor medisch specialistische revalidatie. Vindt u het antwoord daar niet of is de informatie niet duidelijk? Neemt u dan contact op met uw brancheorganisatie.

7. Ik heb een vraag over de portal waar ik de gegevens aanlever.

Neemt u met (technische) vragen over de portal contact op met de gegevensmakelaar. De gegevensmakelaar is de beheerder van de portal.

8. De gegevens in de brief die ik van Zorginstituut Nederland ontving kloppen niet.

Wij wijzigen uw gegevens graag in ons bestand zodat wij uw kwaliteitsgegevens op de juiste manier kunnen ontvangen. Stuurt u ons alstublieft een e-mail met daarin het referentienummer van de brief die u van ons ontving en de gegevens die u wilt wijzigen. Houd u er rekening mee dat de gegevens niet ook automatisch wijzigen in de portal. De meeste gegevens kunt u zelf in de portal aanpassen. Lukt dit niet? Stuurt u dan onze bevestigingsmail door naar de gegevensmakelaar met het verzoek ook in de portal de gegevens aan te passen.

9. Ik twijfel of ik moet aanleveren of ben van mening dat ik niet aanleverplichtig ben.

Iedere zorgaanbieder die de zorg zoals genoemd op de Transparantiekalender levert is verplicht kwaliteitsgegevens aan te leveren. Heeft u een brief ontvangen over de aanlevering van kwaliteitsgegevens terwijl u de genoemde zorg niet levert? Twijfelt u om een andere reden of u kwaliteitsgegevens moet aanleveren? Neemt u dan contact met ons op via e-mail. Zet u in de e-mail het referentienummer van de brief die u van ons ontving met de reden waarom u denkt dat u niet hoeft aan te leveren.

10. Ik heb geen inloggegevens ontvangen of ben deze kwijt. 

Neemt u hiervoor contact op met de gegevensmakelaar. De gegevensmakelaar is de beheerder van de portal.

11. Het lukt mij niet om op tijd aan te leveren. Kan ik uitstel krijgen?

Het is niet mogelijk om uitstel te krijgen. Bij het aanbieden van het meetinstrument is bepaald wanneer de kwaliteitsgegevens aangeleverd moeten worden. Dit is een afspraak die gemaakt is met uw brancheorganisatie. De kwaliteitsgegevens worden aangeleverd via de portal van uw gegevensmakelaar. De sluitingsdatum van de portal waar de gegevens worden aangeleverd, is voor alle zorgaanbieders binnen uw sector gelijk.

12. Ik wil de gegevens die ik aangeleverd heb wijzigen. Is dit mogelijk?

De kwaliteitsgegevens die u heeft aangeleverd, zijn geaccordeerd door uw Raad van Bestuur en gepubliceerd in de openbare database op onze website. Het is na de aanleverperiode niet meer mogelijk om de gegevens te wijzigen. Zijn er speciale omstandigheden waardoor u onjuiste of onvolledige gegevens heeft aangeleverd? Neem dan contact op met het Zorginstituut.

Contactgegevens

Gegevensmakelaars

  • Leden van Revalidatie Nederland (RN), de Nederlandse Vereniging van Ziekenhuizen (NVZ) of de Nederlandse Federatie van Universitair Medische Centra (NFU):
    DHD, info@dhd.nl, 030-799 61 65 
  • Leden van Zelfstandige Klinieken Nederland (ZKN):
    Desan, zbc@desan.nl, 020-620 15 89

Zorginstituut Nederland

revalidatie@zinl.nl, 020-797 89 60

Brancheorganisaties